Welkom in de waarheidseconomie

de waarheidseconomie

Ik ben een liefhebber van programma’s als Keuringsdienst van Waarde waarbij de waarheid centraal staat en zegeviert. Wat ons wordt voorgeschoteld vs hoe het echt in elkaar steekt. Dit laatste wint altijd. Geloof ik. Dit soort programma’s vieren hoogtij. Mensen hunkeren naar waarheid, echtheid, oprechtheid en anderen soortgelijke termen of synoniemen die je zou kunnen bedenken. Zij willen niet langer voorgelogen worden of het gevoel hebben dat zij aan worden gezien als domme consument. Veel meer dan voorheen wordt ook moeite gedaan om de waarheid te achterhalen of kracht bij te brengen. Zie de vele initiatieven die “fake" ontkrachten en blootleggen. Wij zijn met z’n allen beland in een economie, waar de waarheid één van de meest waardevolle elementen is. De waarheidseconomie. Dit is na de beleveniseconomie, zoals omschreven door Pine en Gilmore in hun boek de Belevenis economie, de volgende evolutionaire stap. Een gegeven dat aan de meeste bedrijven voorbij zal gaan. Net zoals zij veel te laat erachter kwamen dat communiceren met vrouwen toch echt anders gaat dan bij mannen. Daar was net als nu, een andere manier van denken voor nodig. Een andere manier van communiceren. Verankerd in de waarheid.

Een gegeven dat aan de meeste bedrijven voorbij zal gaan.

De waarheid vertellen is beangstigend. Het vraagt transparantie en kwetsbaarheid. Twee woorden die niet bepaald omarmd worden door merken in de huidige economie. Stel je voor dat mensen weten dat jouw merk helemaal niet zo goed is als jij wilt doen geloven. Of dat jouw concurrenten weten waar jouw kwetsbaarheden zitten. Dit vraagt om problemen. Je moet er niet aan denken dat jouw klant weet dat jij fouten maakt, ook maar mens bent en niet op alle vragen een antwoord hebt. Dan is het einde uitzending. Zo zijn er nog wat nadelen die je zou kunnen bedenken bij het vertellen van de waarheid. Hoe zit het met de voordelen? Want die zijn er ook. Even enkele op een rij:

  1. Wanneer jij je als merk menselijk en kwetsbaar opstelt wordt je bij het maken van een eventuele fout niet zo hard afgestraft t.o.v. wanneer je een zakelijke, formele en “know it all“ houding aanneemt. Bij het maken van een fout kun je die toe-eigenen en zien als een kans jouw karakter en identiteit te laten zien.
  2. Jouw merk is goed, maar nog niet geweldig. Ruimte voor verbetering. En wie beter om daarbij te helpen dan jouw (potentiële) klant, de eindgebruiker. Eerst moeten zij weten waar het merk voor staat, waar jij naartoe wilt en hoe zij daaraan bij kunnen dragen. Wat is hun rol in het geheel? Zijn zij er alleen om hun portemonnee te trekken? Ze zijn niet dom. Behandel hen ook niet alsof zij dat wel zijn. Laat zien dat zij worden gewaardeerd en hun input meer dan welkom is. Bouw samen aan een beter en sterker merk. Een win-win merk.
  3. Ga je de waarheid vertellen, dan is het vertellen van jouw eigen verhaal een goede plek om te beginnen. Wie jij bent, wat jij doet, waarom je het doet en waar je voor staat. Een paar goede vragen om te beantwoorden. Jouw verhaal wordt duidelijker voor jezelf en iedereen met wie jij praat. Het wordt een authentiek verhaal waar jij je mee kan onderscheiden. Niet dat kopiëren en afkijken verboden is. Vertel jouw eigen verhaal en niet dat van een ander. Je bent het of je bent het niet. Technieken en strategieën die voor anderen hebben gewerkt daarentegen kun je wel lenen. Hier en daar wat tweaken aan de hand van jouw identiteit en eigen verhaal.
  4. Het is gemakkelijker te communiceren met wie dan ook als het komt vanuit waarheid. Het is echt. Geen fictief beeld of imago die gebonden is aan bepaalde regels, maar een (visueel) merk dat een vertaling is van de mensen of het individu erachter. Neem Virgin, Nike, Ben & Jerry’s en Disney als voorbeeld. Maar ook minder bekenden als De Jongens uit Hoogeveen of Smokey Goodness uit Delft.
  5. Merken die zich laten leiden door de waarheid en authentiek zijn verdienen meer. Niet geheel onbelangrijk voor de continuïteit. Dit moet echter niet het uitgangspunt zijn. Dan gaat het fout.

Zo zie je dat het loont om de waarheid te vertellen. Nee echt! Geloof je mij niet? Kijk hier maar naar. Wij zijn beland in een tijdperk waar de waarheid en het uitspreken daarvan verwacht, gewaardeerd en vreemd genoeg beloond wordt. Leugens, alternative facts kunnen sneller ontkracht worden en meer hoofdpijn geven dan nodig was geweest. Vraag het maar aan Volkswagen. Welkom in de waarheidseconomie.