Opmerkelijk

Merktherapie

Merktherapie: wat is het en waar is het goed voor?

Dit artikel is bedoeld voor mensen die vanuit hun eigen visie een merk willen ontwikkelen, waarbij het belangrijk is anderen mee te nemen in hun verhaal. Vastlopen bij het ontwikkelen en vormen van een nieuw merk: iedereen loopt daar vroeg of laat tegenaan. Merktherapie trekt je weer los.

Succesvolle merken zijn duidelijk en onderscheidend. Dat helpt bij het maken van keuzes die het merk sterker en succesvoller maken. Zij zijn er niet van de één op de andere dag gekomen. Door kritisch te kijken naar de propositie en antwoord te geven op cruciale vragen hebben zij kunnen bouwen aan hun meerwaarde. Stuk voor stuk kunnen zij antwoord geven op de volgende vragen:

 

Waar doe ik het voor?
Dit is één van de belangrijkste vragen die jij jezelf kunt stellen. Het geeft richting en motiveert. Het antwoord zal invloed hebben op diverse gebieden, zoals de strategie, sales en communicatie. Als het jouw met name gaat om het creëren van een duurzamere wereld, zal jouw aanpak heel anders zijn dan wanneer jij design toegankelijk wilt maken voor iedereen. Denk hier dus goed over na.

  

Waar wil ik naartoe met mijn merk?
Voor velen is beantwoorden van deze vraag een uitdaging. Het vraagt van jou om ver de toekomst in te kijken en te bepalen hoe die volgens jou eruit zal komen te zien. Zes maanden vooruit kijken is vaak al een probleem. Nu moet je de meerwaarde bepalen van het merk en op welke manier die invloed zal hebben op de toekomst en deze zal gaan vormen. Vaak wordt dit als zweverig bestempeld en daar hebben de meesten moeite mee.

 

Waar ben ik goed in?
Niemand bereikt zijn doel alleen. Het maakt niet uit wie jij bent. Iedereen heeft steun nodig. Op welk gebied, verschilt van individu tot individu en ook van merk tot merk. Om dat te achterhalen zou je voor jezelf na moeten gaan waar jij zelf heel goed in bent en prima zelf kunt doen. Hetgeen ook van jou vraagt om te bepalen waar jij minder en zelfs ook helemaal niet goed in bent. Stel jezelf dezelfde vraag m.b.t. het merk. Wat draagt bij aan waar jij naar toe wilt met het merk en waar heb jij ondersteuning bij nodig.

 

Voor wie is dit merk niet?
Het bepalen van een doelgroep is een grote uitdaging. Het is zelden voorgekomen dat ik een klant heb gehad die duidelijk aangeeft op welke doelgroep die zich richt met hun merk. 'Iedereen die het kan gebruiken', 'heel Nederland', 'waar ik het meeste mee kan verdienen', zijn enkele van de meest voorkomende antwoorden. Een handige manier om te komen tot een duidelijke doelgroep is te bepalen voor wie het merk niet is. Proces van eliminatie om te komen tot dé doelgroep.

 

Is jouw meerwaarde duidelijk?
Ieder merk kan wel een meerwaarde hebben voor een bepaalde groep. Denk bijvoorbeeld aan tijdwinst, lagere kosten, verbeterde gebruikservaring, duurzaam werken, meer energie, etc. Het is raadzaam je af te vragen of deze meerwaarde voor de beoogde doelgroep ook duidelijk is. De meerwaarde van een merk, ook wel terecht de belofte genoemd.

 

Ken jij de mensen waar dit wel voor is?
Als je eenmaal bent gekomen tot dé doelgroep waar jij je op gaat richten, zorg dan ook dat je tijd en energie steekt in het doorgronden van deze groep mensen. Wat zij willen, hun wensen, aspiraties, dagelijkse uitdagingen, welke taal zij spreken en natuurlijk hoe zij kijken naar merken zoals de jouwe. Als jij dit weet gaat het communiceren en overbrengen van de meerwaarde stukken makkelijker.

 

Deze vragen zullen jou op weg helpen om een succesvol merk neer te zetten. Voor de één gaat het beantwoorden van deze vragen makkelijk af, voor de ander kan het een fikse uitdaging zijn. Van de categorie "het lijkt makkelijker dan het is" krijg ik dan te horen. Mocht je hulp nodig hebben, mijn "deur" staat altijd open.

 

 

 

 

 

Succesvolle merken zijn duidelijk en onderscheidend.